GLAMI представя резултатите от „най-личното“ проучване на модата досега

Стандартите за красота в модната индустрия и разликите между жените и мъжете в подхода им към възприемането на външния вид

 

Над 20 000 участници от 9 европейски страни, сред които и България, се включиха в последното проучване на GLAMI, водеща европейска модна платформа. Целта на проучването е да разбере връзката между модната търговия, навиците за пазаруване на потребителите и тяхното отношението към телата им.

Визуалната ни идентичност и модата

В днешния забързан и визуално привлекателен свят, начинът, по който изглеждаме, се е превърнал в основен фактор за цялостното ни лично възприятие и връзката ни с модата. Една от основните теми на последното десетилетие е дали модната индустрия промотира реалистични стандарти за телата ни. 67% от българските мъже твърдят, че модната индустрия поставя реалистични очаквания за външния вид, но само 44% от дамите са съгласни с тях.

Интересен факт обаче е, че на въпрос дали тези очаквания са по-нереалистични за единия пол, отколкото за другия, 58% от мъжете заявяват, че стандартите са еднакво нереалистични както за мъжете, така и за жените, докато 49% от дамите смятат, че за самите тях очакванията за красота и външен вид са по-нереалистични. Само 2% от женската аудитория подкрепя българските мъже, че стандартите за красота са нереалистични еднакво и за двата пола. Мнозинството и от двата пола обаче (55% жени и 72% мъже) са съгласни с твърдението, че модните брандове промотират продуктите си, като работят с модели, които са с различно телосложение, с идеята да накарат потребителите си да се почувстват по-свързани с дадената марка.

Последните кампании на световно известни модни марки, които използват този тип стратегия, започнаха да се отличават и да бъдат все по-търсени, което е доказателство за успешно работещия подход.

Дали формата на тялото е водещ фактор при решението за покупка на модни артикули?

Всички факти сочат, че това не е така. 48% от дамите, участвали в проучването на GLAMI, пазаруват спрямо собствените си нужди и не са били повлияни при решението си за покупка от това дали бранда промотира разнообразни типове тела. 42% от мъжката аудитория обаче са приоритизирали марки, които насърчават това да приемаме телата си, без значение как изглеждат те.

„Сребърно цунами“ в модната индустрия: мит или реалност? 

Не е лъжа, че търсенето на по-възрастни модели, като жени на 60, 70, 80 и дори 90 годишна възраст, нараства както в модата, така и цялостно в индустрията за красота. Така нареченото „Сребърно цунами“ вече е факт по световните модни сцени. Но дали това е видимо за крайния потребител, особено за възрастните хора, които в ерата след пандемията използват наравно с по-младото поколение възможностите за онлайн пазаруване? Отговорът е категорично не.

GLAMI попита кои са типовете тела, които не присъстват достатъчно в модните реклами – 49% от българките смятат, че по-възрастните и на средна възраст тела са най-малко показваните, с което се съгласяват и 36% от господата. Приемствеността на различията е ключова за всеки един бранд и колкото по-рано търговците осъзнаят това, толкова по-добре би било това за тяхната бранд идентичност.

Резултатите от проучването са от анкета, попълнена от 2488 български потребители на GLAMI.bg. Събирането на данни се проведе през първите десет дни на юни 2023 г.

Коментирай чрез Facebook

Leave a Reply