В събитието се включиха хижари, планински водачи, туроператори, природозащитници и представители на устойчивия бизнес
На 20 юли в рамките на кампанията “Хижа на годината” на ЦПШ “Мальовица” (хотел “Алпинист”) се проведе конференция с фокус “Възможности за финансиране и стъпки за подобрение на условията в българските хижи и заслони”. Събитието бе насочено към стопани на хижи и заслони в България, желаещи да развиват потенциала на планинския туризъм и да подобрят условията в планинските бази за настаняване у нас.
Конференцията събра хижари и представители на туристически дружества от цялата страна, дошли да се запознаят с опциите за финансиране на планински обекти през различни министерства и европейски фондове и да научат повече за различни механизми за получаване на субсидии. Специално внимание бе отделено на възможностите и условията за кандидатстване по грант за реновация на генералния партньор SiteGround на стойност 20 000 лв като част от кампанията “Хижа на годината”.
“Целта на всички ни е да повишим качеството на обслужване в туристическите ни обекти. Ние не гледаме на туристите като на клиенти – те за нас са партньори, които ни дават идеи и насоки, без тях няма как да ни има, “ обясни Венцислав Венев, Председател на Български туристически съюз.
Заедно с колегите си от новото ръководство на БТС той изрази готовност за пълна подкрепа към всички хижари, кандидатстващи по различни финансиращи програми – с консултация за най-подходящите опции, необходима документация, последователност на административните процедури и т.н., за да бъде намерен в дух на сътрудничество най-краткият път към изпълнение на общите цели.
В събитието се включиха и представители на неправителствени организации, излъчили номинации в осемте категории на конкурса “Хижа на годината”. Между тях бяха асоциацията на планинските водачи “Планини и хора” и Асоциация на парковете в България. Любомир Попйорданов от Българска асоциация за алтернативен туризъм акцентира върху отговорността към природата и гостоприемството – ценности, залегнали в сертификационната марка “Зелена къща”:
“Хората имат нужда не просто от дестинации,а от преживявания. Мотивацията им да отидат в планината и да се слеят с природата често е свързана с необходимост от отдих, да се възстановят както физически, така и емоционално. Затова осигуряването на пълноценна почивка е от съществено значение, а ръка за ръка с нея върви и необходимостта от култура – кулинарна, винена култура и други емоционални изживявания в посетения регион. Хората имат все по-високи изисквания към тях,“ разказа опита си с туристи в планините от България и чужбина Попйорданов.
Красимир Андонов, Директор на Национален парк “Рила”, се включи с разяснения към хижарите за възможности за действие в рамките на защитените територии и разказа за конкретни действия и колаборации с обекти в рамките на НП “Рила”.
Ясмина Иванова от екологично сдружение “За земята” разказа за добрите екологични практики за обекти в планината и вдъхнови с истории за тонове отпадъци, свалени от хижите през историята на организацията. Хижарите разбраха повече за кампанията за почистване на пространства около хижи “Из чисти планини” и как могат да да поканят доброволци за каузите си.
Общностите и активното им въвличане в каузи, свързани с хижите, бе в центъра и на споделения практически опит от управлението на две хижи (“Ловна” и “Бонсови поляни”) в последните седем години на Иван Попов – представител на т.нар. “млада генерация” хижари с прогресивен подход към гостоприемството в планината.
Всички ключови теми и проблеми, които бяха повдигнати по време на конференцията, бяха обобщени в официално писмо, с което новото ръководство на БТС адресира Министерство на околната среда и водите. Това поред тях е институцията, която има най-пряко отношение и мотивация да стартира междуведомствена комуникация за решение на набелязаните казуси. Такива са: установяване на стандарти за управление и поддръжка на хижи и заслони, овладяване на пластмасовия отпечатък и замърсяването, прецизиране регламента за маркиране на планински пътеки, регулация на достъпа на туристи, МПС и др.
Партньорите на кампанията “Хижа на годината” представиха специално разработени програми за преференциално обслужване и цени, които да помогнат за повишаването на качеството в българските хижи и заслони.
- За почистване и поддръжка с Kärcher (патрон на категорията “Най-чиста хижа”);
- За подобрение на качеството на легловата база с Matrax;
- За генериране на слънчева енергия и съхранение, за сигурност на захранването с Photomate.
Освен програмата за финансиране за 20 000 лв от SiteGround, в рамките на кампанията се отваря и втора финансираща програма на стойност 5 000 лв за матраци от Matrax.
По време на и след конференцията участниците се запознаха и с високопроходимия автомобил Subaru XV, официален автомобилен партньор на кампанията “Хижа на годината”.
Междувременно конкурсът за избор на най-добрите хижи е отворен за гласуване на адрес huts.360mag.bg, където до 15 ноември всеки ще може да даде своя глас за своите предпочитани места за настаняване сред номинираните в 8-те категории.