В Австралия влезе в сила правилото за „правото на прекъсване на връзката“, което облекчава хората, които се чувстват принудени да приемат обаждания или да четат съобщения от работодатели, след като са приключили работния си ден.
Новият закон позволява на служителите да игнорират съобщенията след края на работното време, ако решат да го направят, без да се страхуват, че ще бъдат наказани от шефовете си.
Според проучване, публикувано миналата година, австралийците са работили средно 281 часа неплатен извънреден труд годишно, пише БГНЕС.
Повече от 20 държави, главно в Европа и Латинска Америка, имат подобни правила.
Законът не забранява на работодателите да се свързват с работниците след края на работното време, но дава право на служителите да не отговарят, освен ако отказът им не се счита за неоснователен.
Съгласно правилата работодателите и работниците трябва да се опитват да разрешават споровете помежду си. Ако не успеят да намерят решение, австралийската Комисия за справедлив труд (FWC) може да се намеси.
Тя може да нареди на работодателя да спре да се свързва с работника след края на работното време. Ако прецени, че отказът на служителя да отговори е неоснователен, тя може да му нареди да отговори.
Неизпълнението на заповедите на FWC може да доведе до глоби в размер до 19 000 австралийски долара (12 897 щатски долара; 9 762 британски лири) за служител или до 94 000 австралийски долара за компания.
Служителите обаче са реагирали смесено на новия закон.