Обикновено децата изразяват и изучават емоциите си чрез игра. По време на нея бебето не само изучава усещането за емоцията, а и как да я изрази. Това е най-естественият способ за учене и развитие, който дава възможност за израз на чувства и трениране на общуването. Ето тук е мястото за намеса на възрастния, които отглежда детето — чрез играта той може да подпомогне бебето да изрази чувствата.
Нужно е възрастен да играе с бебето, а не само да го оставя да се занимава с играчки. Не става дума за играчките, а за социално взаимодействие. Просто правете мимики и гукайте заедно с бебето. Така не само му давате данни за умствена обработка, а му помагате да и изгражда емоционални и социални връзки.
Бебетата могат да подскажат на околните много, за това което чувстват, използвайки езика на тялото, като усъвършенстват мимиката си. Развитието на бебето и игровите му възможности протича в тези приблизителни граници:
– Около трети месец се появяват социална усмивка и смях, при контакт с възрастен;
– играта „Бу“ — криене и изненадващо показване на лицето на възрастния, последвано от емоционален пик се задържа като интерес и предизвиква около 4-тия месец;
– отдръпване от непознати и изява на загриженост около нови хора се появява около осмия месец;
– след седмия месец се забелязва предпочитание към точно определен възрастен (различен от основния обгрижващ);
– около осмия месец се появява тревожност при отделяне от обгрижващия възрастен, дори когато той просто излезе от стаята.
Представяме ви и няколко идеи за игра, които насърчават бебето да изследва и изразява емоциите си.
Звукови игри
Насърчавайте гукане, пеене и опити за говорене, насочено към бебето. Музикалните игри с помощта на инструменти и тези, използващи собствения глас могат да са изключително полезни както за развитието на емоциите му, така и за натрупване на знания за околния свят и собственото тяло.
Тактилни игри
Те са един от начините бебето да се забавлява изключително много и да изразява положителната емоция. Предложението ни се състои в това да докосвате различните части от тялото и да ги именувате, да пеете песен или да кажете рима за тях. Помогнете на детето да потопи ръце в пяна за бръснене, да ги зарови в пясък или да маже с боя. Това може да подкрепи по-голямо бебе да свикне с усещането за различните текстури.
Игра с въображаем субект
Използвайте кукли или любими играчки, за да обясните прости емоции. Можете да покажете мече и да разкажете, че „Пух е щастлив, защото днес е ходил на разходка“.
Играта е забавление, също толкова, колкото е и част от ученето на детето за света. Ако не е забавно, то не е игра. Така се оказва, че е добра идея да следвате желанията на бебето, що се отнася до веселите действия. За това езикът на тялото на детето ще е показателен, дори то да не е започнало да говори.
Децата растат с индивидуален темп. Като цяло ключовите моменти на развитието се случват в определен ред, но отнемат различни времеви отрязъци.
Ако имате притеснения относно развитие на бебето, то е добре да се обърнете към медицинско лице наличие на някое от следните условия:
– бебето редовно отвръща лицето си от вас и се старае да не гледа в очите ви;
– емоциите на бебето са амбивалентни и често нямат никакво обяснение;
– емоциите на бебето често не отговарят на условията и ситуацията, в която се намира;
– бебето не използва никакви емоционални изрази, за да комуникира — не показва дали е щастливо или тъжно.
По статията работи: Станислава Тонева
Източник: framar.bg