Как дигиталните технологии променят туристическия сектор

 

 

От Internet of Things в хотелските стаи, до използване на добавена реалност при разглеждане на исторически забележителности – туризмът е следващият голям сегмент, който предстои да бъде променен до неузнаваемост от технологиите, след като това се случи с търговията, разплащанията, масмедиите, рекламата и образованието. През последните два месеца туристическият сектор беше сред тези, ударени най-силно от мерките за ограничаване на пандемията. Огромен брой резервации бяха анулирани, а само в България близо половината служители в бранша бяха освободени в началото на кризата. С постепенното отпадане на изискванията за изолация обаче интересът към туристическите услуги се завръща и именно новите дигитални технологии са тези, които могат най-много да спомогнат за бързото възстановяване на сектора.

 

„Проблемите за туристическия бранш не са от вчера. От години той е подложен на натиска на новите платформи за споделено наемане на частни имоти. Добрата новина е, че секторът вече осъзнава, че ако използва креативно дигиталните технологии, той може и да печели много от навлизането им. И все повече примери от последните месеци показват, че това се случва. Резултатът е създаване на нови възможности за достигане до хората, планиращи почивки, по-ефективна комуникация с посетителите в хотелите, оптимизиране на процесите и на работата на екипите“ – споделя Свилен Петков, съосновател на туристическата онлайн платформа Luxury Discounts.

 

Според него, тази тенденция тепърва ще се засилва и ще става все по-важно ръководителите на хотели и другите участници в туристическата екосистема да следят новите технологии и да търсят все по-креативни начини за тяхното внедряване и използване. В следващите редове са описани някои от най-любопитните технологични тенденции в туристическата индустрия от последните месеци.

 

Виртуална и добавена реалност

 

Макар и тези две технологии до сега да са се развивали предимно в областта на видеоигрите, все повече браншове поглеждат към техния огромен потенциал и туризмът не прави изключение. Вече има хотели, които експериментират с virtual reality приложения, чрез които да „потопят“ предварително бъдещите гости в своята атмосфера, да им представят по-реалистично комфорта на стаите, прилежащите плажове, ресторанти и да ги запознаят с туристическите атракции наоколо.

 

За разлика от VR, добавената реалност (augmented Reality – AR) от своя страна обединява реалния свят около нас с виртуално съдържание, представяно през екрана на телефона, компютъра, очила или друг интерфейс. Хотелите могат да предоставят по този начин обогатена информация за своите услуги и за туристическите атракции наоколо. При посещение на историческа забележителност пък чрез добавена реалност може да бъде представена виртуална възстановка на околността. Отдавна изчезнали антични сгради или цели исторически битки, провели се на точно това място, могат „да оживеят“ пред очите на туристите. В добавка чрез AR приложения те могат да запечатат своите изживявания и с обогатени снимки или клипове.

 

„Интернет на нещата“ навлиза в хотелите

 

Internet of Things (IoT) е концепция за добавяне на свързаност, сензори и в някаква степен интелигентност към все повече предмети около нас – битова електроника, домове, автомобили и дори дрехи.

 

В хотелите тази технология може да промени изцяло изживяването на гостите. Чрез нея те ще могат например да управляват всичко в своята хотелска стая с едно устройство или приложение – от осветлението, през климатика, до термостата и кафе машината. Съхраняването на предпочитанията им пък може да им спести време при посещение на същия хотел в бъдеще. От умно управление на паркоместата, до проследяването на багажа по летищата в реално време – IoT има потенциала изцяло да промени начина, по който пътуваме и ролята на тази технология за туризма тепърва ще нараства.

 

Хотелски онлайн платформи

 

Онлайн платформите в този сектор също се развиват много през последните месеци. „Първоначално се наложиха сайтовете за наемане на частни имоти, както и на стаи в хостели. Днес обаче все повече платформи предлагат почивки в първокласни хотели и секторът постепенно се убеди, че дигиталните технологии от заплаха могат да се превърнат в сериозен приходоизточник за него“ – добавя още Свилен Петков от Luxury Discounts. Създаденият от него проект позволява резервирането на множество от най-реномираните български хотели, а неотдавна сайтът стартира и кампания в подкрепа на туристическия бранш у нас, позволяваща на всеки желаещ да закупи при много изгодни условия ваучер, който да използва в продължение на една година.

 

Изкуствен интелект

 

Все повече хотели изпробват чатботове за обслужване на своите посетители, за отговаряне на различни техни въпроси и дори за резервации. Това спестява време на персонала и повишава качеството на обслужване, а възможността за самообучение на база на предишни взаимодействия с клиентите подобрява работата на чатботовете в бъдеще. Вече има и пилотни проекти за използване на гласови асистенти в хотелските стаи, които са „обучени“ да отговарят на множество въпроси, свързани с услугите на хотела, както и с туристическите атракции в околността.

 

Криптовалути и блокчейн

 

Увеличава се и броят на хотелите, които приемат плащания в различни криптовалути като алтернатива на официалните пари, макар такива случаи все още да са екзотика и да се използват предимно с маркетингова цел. В бъдеще блокчейн технологията и базираните на нея „умни договори“ могат да автоматизират процеса на наемане на хотелски стаи, както и използването на множество туристически услуги.

Коментирай чрез Facebook

Leave a Reply