Аукционната къща „Кристис“ обяви рекордна продажби за 2022 г., възлизащи на стойност 8,4 милиарда щатски долара, а конкурентната „Сотбис“ реализира 8 милиарда щатски долара за същия период, предаде АФП.
С тези резултати (7,2 милиарда щатски долара от продажба на търгове и 1,2 милиарда щатски долара от частни продажби) „Кристис“ се представя по-добре в сравнение с 2021 г., когато реализира 7,1 милиарда щатски долара след спада през 2020 г. заради пандемията от КОВИД-19.
Изпълнителният директор на „Кристис“ Гийом Черути казва, че това представяне, „въпреки трудната макросреда“ с войната в Украйна и инфлацията, се обяснява с „устойчивостта на пазарите на изкуство и на луксозни стоки, както и със забележителния успех на няколко големи колекции“, обявени за продажба. Сред тях е тази на Пол Алън, съоснователя на „Майкрософт“, който почина през 2018 г.
На 9 и 10 декември колекцията, съдържаща 155 творби, проследяващи 500 години от историята на изкуството, беше продадена за рекордната сума от 1,62 милиарда щатски долара, припомня АФП.
В една незабравима вечер в манхатънския център „Рокфелер“ пет творби надхвърлиха границата от 100 милиона щатски долара, като сред тях имаше произведения на Сезан, Ван Гог и Гоген.
През 2022 г. купувачите от Северна и Южна Америка са се увеличили (40 процента в стойностно изражение спрямо 35 процента през 2021 г. ), а тези от Азиатско-тихоокеанския регион са намалели (от 31 на сто на 26 на сто). Клиентите от Азия обаче са били от решаващо значение при търга на колекцията на Пол Алън.
Според „Кристис“ добрите данни се дължат на „ново поколение колекционери: 35 процента от купувачите през 2022 г. са били нови, а 34 на сто от тях са родени през 80-те и 90-те години на миналия век“.
„Азиатско-тихоокеанският регион има най-бързо растящата база от нови колекционери“, добавят от аукционната къща. Гийом Черути уточни, че в резултатите не са включени продадени автомобили и недвижими имоти.
С по-малко грандиозни продажби, „Сотбис“ също обяви миналата седмица рекордни прогнози за продажби на стойност 8 милиарда щатски долара (7,3 милиарда щатски долара през 2021 г.) – данни, включващи произведения на изкуството, луксозни стоки, но също недвижимо имущество и ретро автомобили.
Аукционната къща също отбеляза, че клиентите й в Азия „бързо нарастват“ и колекционерите там харчат повече средно на човек спрямо тези от други части на света.