Министерството на културата на Румъния ще поиска от френската модна компания Louis Vuitton да признае наследството и културната стойност на модел на “ия” – традиционна женска блуза с бродерии, специфичен за района на Сибиу. До този ход на ведомството се стигна, след като организацията “Румънската блуза” (“La Blouse roumaine”) привлече вниманието към факта, че в новата си колекция модната къща предлага ризи, вдъхновени от румънските, но без да споменава произходът им и без съгласието на пазителите на това културно наследство, пише Дарик. „Ия“ е блуза с цветни орнаменти. Детайлите на бродерията определят областта на произход. Според местните изследователи и историци корените й идват от дакийската цивилизация. Древни барелефи изобразяват даките, облечени в ризи с дълги ръкави с туникообразна кройка.
Представителите на модната къща не дадоха ясно обяснение за случилото се, отбелязват румънските медии и цитират писмото на компанията:
„Благодарим Ви, че обърнахте внимание на това. Става дума за дизайн на талантливия Никола Гескиер, който черпи вдъхновение от различни традиции. Мисля, че разбирате, че самият дизайн е специален за Louis Vuitton. Благодарим ви за разбирането и се надяваме, че обяснението ще изясни ситуацията”.
Според сайта на френската модна къща цената на една такава риза е над 5000 долара.
В кариерата на Никола Гескиер – творческият директор на “Луи Вюитон” не липсват моменти, когато е бил критикуван за плагиатство, отбелязва Диджи24 и припомня, че през 2002 г. той е бил обвинен, че е копирал модел на жилетка от починал дизайнер.
„Много съм поласкан, че хората гледат моите източници на вдъхновение. Така работя. Винаги съм казвал, че гледам винтидж дрехи”, заяви тогава Никола Гаскиер.
През 2022 г. ЮНЕСКО включи румънската „ия“ в списъка на нематериалното културно наследство. На модния подиум ия-та стъпва благодарение на френския моден дизайнер Ив Сен Лоран през 1981 г. Оскар дела Рента я представя в колекцията си висша мода през 2000 г. Жан Пол Готие й отдава почит в своите модни ревюта от 2006 г. Румънско вдъхновение има в колекцията пролет-лято 2012 на Том Форд и в тази на Каролина Херера през 2013 г.