img

Разкриха тайната на вечната младост, стареенето може да бъде победено, ето как

/
/
/
loading...

Абсолютно сигурно е, че организмът ни започва да старее от 25-годишна възраст – просто не винаги признаците на стареенето са забележими външно. Показателят, който определя биологичната възраст на човек, е дължината на теломерите – специални “шапки” на краищата на хромозомите, които с всяка изминала година се съкращават. Точно те служат като индикатори за стареенето или са т.нар. счетоводители на живота. Ако учените някога успеят да разгадаят тайната за удължаване на теломерите, ще решат успешно проблема с дълголетието.
Засега трябва да се справяме със собствени сили и с наличните научни разработки. Ето какво казва д-р Ирина Попова, ръководител на консултативно-диагностичния отдел на австрийския център на здравето, за това от какво зависи младостта на клетъчно ниво и какво можем да направим, за да я съхраним.

Хормони
Приблизително след 45-годишна възраст се наблюдава постепенно понижаване нивото на половите хормони и възрастта започва да се усеща вече доста по-осезаемо. Една от основните задачи на антиейдж-терапията е да възстанови хормонално-биохимичните “настройки” на организма, съответстващи на 30-35-годишна възраст.

Диагностицирането на дефицита на полови хормони трябва да се направи възможно най-скоро след появата на първите признаци за намаляване на нивата им, без да се чака настъпването на менопаузата и андропаузата при мъжете. Най-важните хормони за женската красота са естрогените. Основни сигнали за понижаване нивата на естрогена са изтъняване и сухост на кожата и лигавиците, появата на бръчки, наддаване на тегло, хронична раздразнителност, депресия, намалени когнитивни способности.

При недостига на другия важен женски хормон – прогестерон, се появяват проблеми със зачеването и износването на детето, нарушен менструален цикъл, появяват се признаци на ендометриоза, миома на матката, мастопатия.

Може да определите степента на хормоналните нарушения с помощта на тест за баланса: застанете на един крак, повдигнете другия и го свийте в коляното под ъгъл 90 градуса, разтворете ръце встрани, затворете очи. Необходимо е да постоите така, като поддържате равновесие, 15-20 секунди – ако не успявате да го направите, е време да се замислите.

Намаляването на хормоните може да се разпознае не само по резултатите от изследванията, но и по външни признаци. Най-достъпният тест е чрез измерване обиколката на талията: при мъжете – започва да надвишава 93 см, а при жените – 80 см. Може да се заподозре дефицит на полови хормони и при намаляване на мускулната сила, която се определя с помощта на динамометър (нормалните стойности за мъжете са усилията над 30 кг, за жените – над 20 кг).

Какво да направите?
Следете нивата на витамин D3 и Омега-3 полиненаситени мастни киселини, като си правите периодично изследвания. Витамин D контролира не само усвояването на калция в костната тъкан (профилактика на възрастовата остеопороза), но също така и хормоналния фон на организма. Индексът на Омега-3 е индикатор, че в организма има достатъчно важни киселини, от които зависи еластичността на клетъчните мембрани. Полиненаситените мастни киселини (по-точно една от разновидностите на DHA – докозахексаенова киселина) спомагат за поддържане на здравето на мозъка. Този компонент влияе върху концентрацията на естроген, който е съществен за здравето на нервната система.

Оксидативен стрес
Това е втората важна “клетъчна” причина за стареенето. Поради разрушителния ефект на свободните радикали, организмът се подкислява на клетъчно ниво, последвано от разрушаване на клетката. Дали имате такива проблеми ще ви покажат резултатите от лабораторно изследване, наречено “оксидативен стрес”, а приемът на съвременни антиоксиданти ще ви помогне да запазите младостта си на клетъчно ниво.

Какво да направите?
Повечето антиоксиданти навлизат в тялото с храната, така че трябва да преразгледате менюто си и ако е необходимо, да промените хранителните си навици. Към ефективните антиоксиданти спадат витамините (А, С, Е), селен, цинк, глутатион, коензим Q10 и др.

Повишени нива на инсулина
Инсулиновата резистентност е първата стъпка по пътя към диабета. Тя може да се прояви чрез “набухване” на талията, растеж на папиломи, косопад, поликистозни яйчници, активиране на различни туморни процеси. Съпътстващи симптоми: потъмняване на кожата в областта на лактите (т.нар. симптом на “мръсните” лакти), подмишниците, врата, големи гънки и др.
Една от “жертвите” на инсулинова резистентност е растежният хормон – соматотропин. Увеличаването на нивата на инсулина, особено вечер и през нощта, пречи на активната работа на полезния хормон.

Между другото, благодарение на него растем и се развиваме физически от раждането си, той също така стартира и процеса на липолиза (изгарянето на мазнините), укрепва мускулите и костите, стимулира производството на специални вещества – сиртуини, които неутрализират гените на стареенето и ще ни позволят да живеем по-дълго.

Използването на голямо количество прости въглехидрати увеличава нивата на инсулин в кръвта и предизвиква “захаросване” на протеините (включително и на колагена, и на еластина), което води до преждевременно стареене – бръчки и отпусната кожа.

Какво да направите?
Следете нивата на глюкозата, а също така се хранете балансирано, спортувайте, движете се активно и не по-малко важно е да спите пълноценно.

Анти-ейдж тестове и лабораторни изследвания
Навременното елиминиране на дефицитните състояния на организма изисква ранна диагностика. Ето примерен списък с изследвания, които не би било лошо да си правите от време на време, за да контролирате (а в идеалния случай – да забавите) стареенето.

• Универсални тест ленти за определяне на киселинно-алкалния баланс на организма чрез слюнка (продават се свободно – лакмусова хартия). Тестът трябва да се извършва сутрин на празен стомах и не изисква медицинска интерпретация – всичко е ясно от променящия се цвят на лентата, която трябва да се сравни с цветовата скала. В норма стойността на рН на слюнката не трябва да бъде по-малка от 8.0.

Ако цифрата е по-малка, това може да означава промяна на киселинно-алкалния баланс на организма в посока към киселинна среда (обратното се среща много по-рядко). За “алкализиране” се препоръчва използването на алкални течности (зелен чай, билкови настойки, вода с лимон), повече зелени зеленчуци и плодове, по-малко месо и сладкиши.

• Анализ на оксидативния стрес. Провежда се в лаборатория. Показва доколко организмът ни е “зареден” с антиоксиданти и колко окислителни продукти има в кръвта ни.

• Ниво на хормоналния фон (полови хормони, мелатонин, инсулин, серотонин, кортизол и т.н.). Изследването се предписва от ендокринолог. Той също така дешифрира резултатите и предписва своевременна корекция и/или хормонозаместителна терапия.

• Микрофлора на тънките черва. Полезен анализ, който отразява състоянието на чревната микрофлора, броят на “полезните” бактерии, които произвеждат до 80% от “хормона на радостта” – серотонина, способността за усвояване на хранителните вещества от храната и др.

• Индекс на омега-3. Изследване, което хвърля светлина върху нуждите на тялото от омега-3 полиненаситени мастни киселини. Като бонус – отразява степента на кардиологичен риск. Резултатите се разчитат от специалист.

• Тест за витамин D. Изследването, което от време на време трябва да си прави всеки, тъй като жителите на големите градове са заключени в стаите и рядко се подлагат на слънце повече от 2 часа на ден. Затова и проблемът с недостига на витамин D е особено остър днес, дори и в страните, в които има много слънчеви дни. За запазването на здравето и младостта е необходимо да се поддържа оптимално ниво на този витамин, но лекарят определя дозата на лекарството и продължителността на приема на този витамин при недостиг.

• Теломерен тест. Идентифицира съответствието на реалната възраст с “възрастта” на теломерите, позволява ви да регулирате начина си на живот и да забавите съкращаването на теломерите (стареенето на тялото). Извършва се в лабораторни условия и е доста скъпо.

Милена ВАСИЛЕВА

Източник: Здраве.то

Коментирай чрез Facebook

Вашият коментар

%d блогъра харесват това: