Как да управляваме ефективно семейния бюджет?

Всяка дама, влязла във формални или неформални семейни отношения, рано или късно се вижда принудена да оглави бюджетното планиране на новосформираното домакинство. Което може да се окаже не особено лека задача.

Добрата новина е, че няма нужда да наемате специализирана кантора като счетоводна къща Brain Storm Consult или да прибягвате до професионални счетоводни услуги. Докато не решите да си основавате официален бизнес с партньора си, за което начинание определено ще ви трябва външна счетоводна помощ, вие като разумна и независима жена сте напълно способна да се справите с всички тънкости на семейното бюджетиране. Ето и няколко бонус съвета в тази посока.

Обединете усилия

Никое семейно начинание няма да е успешно, ако всички членове не са на едно мнение по важните въпроси. Затова, преди да навлезете в бюджетни детайли, съберете се с партньора си и обсъдете визията си, особено по важни въпроси като дали да обедините целия си доход, или да го слеете само частично, както и към какво се стремите като процент на разходи и спестявания. 

Заложете цели

Веднъж обсъдили каква сума ще влиза в домакинството всеки месец, следва да заложите конкретни цели и да следите за тяхното точно и навременно спазване. Решете кои пера са ви важни и за какво искате да харчите парите си, останалото спестете за бъдещи по-неблагоприятни времена. Ако имате различни виждания, направете компромис и поемете по възможно най-приемливата и за двете страни посока.

Водете точен отчет за приходи и разходи

Макар и да изглежда като трудна и ресурсоемка задача, следенето на приходите и разходите е ключово за правилното и балансирано семейно бюджетиране. Само така ще знаете кога надвишавате дохода си и по какви точно причини се е случило това. Нерядко голям дял от средствата попадат в т.нар. “черна дупка”, за която знаем, че сме изхарчили пари, но не сме сигурни точно защо и къде. Изключително важно е този процес да се стопира, като се пазят всички касови бележки и се следи наличността по всички съществуващи сметки. 

Оценете реалистично финансовата си ситуация и свийте разходите, ако е необходимо

Равносметката, особено финансовата такава, не е приятен процес, но е необходима за подобряването на жизнените ни обстоятелства и елиминирането на харчовете, които не носят никаква добавена стойност.

Разделете разходите си на различни пера като такива, свързани с домакинство, сметки, забавления, излизания, здраве, култура и други. След това преценете реалистично кое какъв дял заема от общия бюджет, и ако разходите за забавления например ви се виждат прекалено много чисто процентно и могат да ви донесат неприятности в дългосрочен план, постарайте се да ги ограничите. 

Полезен съвет в тази посока е да поставите ясна черта между това, което желаете, и това, от което реално имате нужда. Така можете да си спестите доста спонтанни и непредвидени разходи под формата на онлайн покупки например. За съжаление обаче понякога, ако семейството ви е многочленно, а доходите не достигат, се налага да се правят икономии и от по-важни и наистина необходими аспекти като облекло или храна.

Винаги спестявайте

Независимо от размера на дохода и степента, до която той покрива текущите семейни нужди, винаги, абсолютно винаги заделяйте процент под формата на спестявания. Дефинирането на размера на спестяванията не е лесна задача и зависи от много фактори като задлъжнялост, финансови цели, етап от живота, както и най-очевидното: размера на дохода. 

Правилото е, че винаги трябва да имате достатъчно спестени средства, за да преживеете следващите между три и шест месеца, в случай на непредвидени обстоятелства и оставане без никакви други доходи. В допълнение, трябва да сте подготвени за обстоятелства като дребни ремонти или повишаване на сметките за електричество през зимата например. 

Гледайте дългосрочно в бъдещето и мислете за изграждане на щастлив, хармоничен и финансово обезпечен семеен живот.

Коментирай чрез Facebook

Leave a Reply